freelogoOur objective is to provide English speaking readers interested in Hungary with a well balanced view of political activities in Hungary by featuring contents from various printed and online sources together with our own commentaries. We are convinced that Hungary is built on all sorts of different ideas, thoughts and opinions and, despite of the new Media Law, our aim is to provide an alternative and reliable source of information – contrary to the one-sided press of the government – for those who want to hear the voice of a free Hungary.

Employees of Hungarian state TV network describe how channels pumped out pro-government messaging ahead of Victor Orbán’s election victory

A leading editor at Hungary's state television network punched the air in jubilation as he took a phone call on Sunday evening. Shortly afterwards, his subordinates realised what he had been told: Viktor Orbán had secured a resounding victory in the parliamentary election.

Orbán and his Fidesz party achieved a third consecutive supermajority in the Hungarian parliament after a campaign primarily fought on an anti-migrant platform. International monitors would later complain about the campaign's "intimidating and xenophobic rhetoric" and note that public television "clearly favoured the ruling coalition, at odds with international standards".

The Guardian spoke to several employees of the taxpayer-funded MTVA network to hear the inside story of how its channels pumped out government messaging, and at times false stories, with the goal of winning support for the prime minister's anti-immigration message.

The journalists recalled how the network would focus on negative stories about refugees and migrants, linking them to crime and terrorism. Even on the eve of polling, there was no letup, as the M1 channel incorrectly reported a van driving into a crowd of people in Münster, Germany, as an Islamist terrorist attack.

"I'd never experienced anything like that, even at MTVA: it was a clear lie," said one of the journalists, who spoke on condition of anonymity.

The government message that millions of dangerous migrants are waiting to enter Hungary is reinforced on TV and thousands of billboards across the country.

The Hungarian-born financier and philanthropist George Soros, who has put billions of dollars into promoting civil society in central and eastern Europe, is portrayed as being part of a plot with Brussels and the political opposition to destroy Hungary by letting in foreigners.

"I think it created an atmosphere of fear. Pavlov reflexes have been created for words like danger, terrorism, migrants, opposition, Soros and Brussels," the journalist said. News programmes regularly show archive footage from 2015 of migrants walking in Budapest, clashes between refugees and riot police at the Hungary-Serbia border, or terrorist attacks in Europe.

"Tolerance is regularly criticised, while anti-immigration sentiment is presented as the only valid opinion," the journalist said.

The journalists believe the anti-migrant messages often come directly from the government. People who work on stories directly involving Orbán receive a list of keywords to use. "Sometimes the editor will come into the office on the phone and dictate a whole story to us, word for word. We do not know who is on the other end of the phone," said one.

Documents sent in error to junior MTVA staff and seen by the Guardian appear to confirm direct governmental involvement. Editorial directives produced by staff at the prime minister's office are cut and pasted to give journalists talking points with which to carry out character assassinations of Hungarian citizens who are openly critical of the government.

One directive produced by the office last year targeted the activist Márton Gulyás, as well as a former Green party MP and a university professor. Another document focused on Soros.

An evening of debate organised by Gulyás entitled "resistance, disobedience – without violence" is spun as proof that Gulyás was preparing for unrest and clashes with police.

"It was completely ridiculous," Gulyás said, recalling the subsequent coverage. "We had these plans to protest against the government, but our intentions were of course completely non-violent. But pro-Fidesz outlets were constantly accusing us of creating violence and scandals."

When asked about the government directives, a spokesperson for Orbán said the government does not answer media queries as it has no control over the media. MTVA did not respond to a request for comment. The state-run media conglomerate has an annual budget of about 80bn forint (£223m).

Over the past eight years, the government has moved to consolidate its hold over Hungarian print, TV and radio networks, with many media resources being bought by government-linked figures.

Origo.hu, a popular news website, is one of many resources that changed hands, moving from a subsidiary of Deutsche Telekom to ownership by the son of the governor of Hungary's central bank.

András Pethö, who was the deputy editor but left in 2014 to co-found a new wesbite, direkt36.hu, said: "It was a really good place to do journalism, but then they started putting pressure on us to ignore certain stories. We didn't comply, and my editor was forced out.

"I looked at Origo in the weeks before the election, and every second story had the word migrant in the headline."

Meanwhile, the government-friendly media largely ignores corruption scandals that broke in the run-up to the election involving leading Fidesz figures.

Orbán has four more years to rule, with a two-thirds majority in parliament that allows him to change the constitution, and there are fears that the government may move against the remaining islands of critical media. The final edition of the daily, Magyar Nemzet, one of the few outlets to run critical stories before the election, was on Wednesday. The newspaper's owner, a businessman who fell out with Orbán, decided to stop funding it.

In the aftermath of the vote, TV2, a television channel owned by a government-friendly businessman, ran a report naming 24 alleged Soros agents, including Gulyás, independent journalists and NGO leaders. On Wednesday, the pro-government weekly Figyelő also ran a list of supposed Soros agents.

The journalists said they had decided to speak out "from a sense of decency and truth", and said some state TV employees were thinking of resigning after the election result.

"I felt terrible, because I could see that we can and did influence people," said one. "Some of us had reassured ourselves that nobody watches us, that we don't matter. It turns out that we do – awfully."

Source: The Guardian

Last Updated on Monday, 16 April 2018 09:37

Newsletter

Comments

Written on 21/12/2017, 21:09 by admin
jerusalemJerusalem, the eternal capital of the state of Israel and the Jewish people, finally got the official recognition which was overdue for decades....
Written on 13/09/2017, 20:13 by admin
guest-post-eu-and-orban-two-good-friendsThe decision of the European Court of Justice, according to which Hungary should accomodate more than one thousand refugees is at the same time appaling...
Written on 06/10/2016, 19:58 by admin
guest-post-the-day-after-the-referendumThe much anticipated referendum about the resettlement of migrants in Hungary was declared invalid, however, those who voted overwhelmingly rejected the...
Written on 23/06/2016, 06:31 by admin
disintegration-or-something-else-gyurcsany-s-solutions-to-the-ills-of-western-democracies  Something has gone wrong. Quietly, but ever more noticeably, more and more people in more and more places are in revolt. In the American...
Written on 06/04/2016, 19:20 by admin
how-germany-and-its-leftist-liberal-supporters-killed-solidaritySolidarity. This is the word that is probably is the most used and misused term in European politics. Its original meaning is supposed to mean to show...
Written on 23/03/2016, 20:30 by admin
the-orban-regime-can-only-end-in-failure  Change in the Orbán regime is only possible in the event of its downfall, so ruling Fidesz either becomes successful with its current set of...
Written on 23/03/2016, 20:20 by admin
anger-or-resignation  No matter how hard Mr Orbán is trying to get rid of his old cronies, he just cannot get rid of himself. He is too old for his system. The...
Written on 14/01/2016, 20:51 by admin
europe-s-new-yearThe European continent had a very difficult year in 2015, but that may be dwarfed by 2016. The most heated issue will be, without a doubt, the migration...
Written on 09/12/2015, 14:16 by admin
the-secret-diaries-of-viktor-orban-nov-dec-2015November 14th 2015I awoke to the shocking news about the Paris attacks last night. Words cannot express my feelings of shock.It turns out that one of the...
Written on 12/11/2015, 14:31 by admin
spies-in-the-newsroom   According to a new scheme, the government might place spies in the newsrooms, to have a better view of what is being written. This all...
Joomla templates by Joomlashine