freelogoOur objective is to provide English speaking readers interested in Hungary with a well balanced view of political activities in Hungary by featuring contents from various printed and online sources together with our own commentaries. We are convinced that Hungary is built on all sorts of different ideas, thoughts and opinions and, despite of the new Media Law, our aim is to provide an alternative and reliable source of information – contrary to the one-sided press of the government – for those who want to hear the voice of a free Hungary.

Pro-government media peddling Russian propaganda

Hungarian pro-government daily newspaper Magyar Idők published an article this week on an alleged plot by George Soros and the Clinton family to start a "Purple Revolution" against the US government, listing Strategic Culture, a Kremlin-backed propaganda news site, as one of the authors.

Magyar Idők (Hungarian Times), which is owned by Mediaworks CEO Gábor Liszkay, published a shortened version of a piece that appeared on the Strategic Culture website on November 11. This was the first time the pro-government print daily formally gave a Russian propaganda website a byline.
(Shortly after Fidesz oligarch and media mogul Lajos Simicska fell out with Prime Minister Viktor Orbán in February 2015, Liszkay resigned as editor-in-chief of Magyar Nemzet (Hungarian Nation) to launch a competing publication, Magyar Idők. His first task as the new CEO of Mediaworks was to close opposition paper Népszabadság (People-freedom) –ed.)
Strategic Culture and another English-language website, New Eastern Outlook, are not formally associated with the Russian government but are known to be Kremlin-backed Russian propaganda outlets targeting foreign audiences. New Eastern Outlook is affiliated with the Russian Academy of Sciences. Some of their articles are picked up by international far-right websites, such as Voltaire Network.
Recent headlines in New Eastern Outlook include "How Come Washington's Humanitarian Concerns Always Result in Population Control."
Over the past months, Russian propaganda material has appeared more frequently on Fidesz-friendly news sites. 888.hu, a strongly pro-government online news portal founded last year by Árpád Habony, a so-called informal advisor to Orbán, included articles from Strategic Culture in its international media review on September 28 and October 14.
New Eastern Outlook is highly popular with Fidesz media outlets. Magyar Hirlap (Hungarian Gazette), a daily newspaper owned by pro-Fidesz oligarch Gábor Széles, cited the website in an April article on the alleged connection between the migrant crisis and "think-tanks close to NATO."
Moreover, 888.hu has mentioned the website ten times in its international media reviews since December 2015. In October, several Fidesz-backed outlets published articles about a New Eastern Outlook piece by William Engdahl suggesting that Orban should be a candidate for the Nobel Peace Prize.
Content from official Russian state-financed websites, such as Sputnik and Russia Today, has also been increasingly appearing in pro-Fidesz websites. These official Russian sites are used especially for coverage of the war in Syria and the refugee crisis.
Hungarian outlets use Russian propaganda on themes close to Fidesz's own narrative about Western intervention in domestic politics. Russian propaganda stories focusing on George Soros, the financier and philanthropist of the Open Society Foundation, and the threat of Western-backed 'color revolutions' overthrowing governments tend to make their way into Fidesz media.
Fidesz-friendly outlets appear not to be concerned about the impact of publishing Russian propaganda content on their websites. In response to Népszava (People's Voice) pointing out that New Eastern Outlook's office is based in Moscow, the editors of 888.hu announced that the portal's "address — whether it be in New York, London, Paris or Tel Aviv — is something we do not check, because what matters is the content of the news or opinion piece."
Some Hungarian far-right websites have long had a close relationship with Russia. But the Fidesz media's growing affinity for Russian media, as well as Magyar Idők's decision to give Strategic Culture a byline, may be an indication of growing Russian influence over Hungarian media and society.

Source: budapestbeacon.com

Last Updated on Friday, 18 November 2016 05:18

Breaking news

Newsletter

Comments

Written on 13/09/2017, 20:13 by admin
guest-post-eu-and-orban-two-good-friendsThe decision of the European Court of Justice, according to which Hungary should accomodate more than one thousand refugees is at the same time appaling...
Written on 06/10/2016, 19:58 by admin
guest-post-the-day-after-the-referendumThe much anticipated referendum about the resettlement of migrants in Hungary was declared invalid, however, those who voted overwhelmingly rejected the...
Written on 23/06/2016, 06:31 by admin
disintegration-or-something-else-gyurcsany-s-solutions-to-the-ills-of-western-democracies  Something has gone wrong. Quietly, but ever more noticeably, more and more people in more and more places are in revolt. In the American...
Written on 06/04/2016, 19:20 by admin
how-germany-and-its-leftist-liberal-supporters-killed-solidaritySolidarity. This is the word that is probably is the most used and misused term in European politics. Its original meaning is supposed to mean to show...
Written on 23/03/2016, 20:30 by admin
the-orban-regime-can-only-end-in-failure  Change in the Orbán regime is only possible in the event of its downfall, so ruling Fidesz either becomes successful with its current set of...
Written on 23/03/2016, 20:20 by admin
anger-or-resignation  No matter how hard Mr Orbán is trying to get rid of his old cronies, he just cannot get rid of himself. He is too old for his system. The...
Written on 14/01/2016, 20:51 by admin
europe-s-new-yearThe European continent had a very difficult year in 2015, but that may be dwarfed by 2016. The most heated issue will be, without a doubt, the migration...
Written on 09/12/2015, 14:16 by admin
the-secret-diaries-of-viktor-orban-nov-dec-2015November 14th 2015I awoke to the shocking news about the Paris attacks last night. Words cannot express my feelings of shock.It turns out that one of the...
Written on 12/11/2015, 14:31 by admin
spies-in-the-newsroom   According to a new scheme, the government might place spies in the newsrooms, to have a better view of what is being written. This all...
Written on 29/10/2015, 20:02 by admin
greczy-s-blog-many-for-hungary  Some may want to do so, but DK will not write off its plans to win 2018 elections and to have a desperately needed co-operation with other...
Joomla templates by Joomlashine